Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen/Nofima
Fagdag

Lanseringsmøte: Kunnskap til handling

 Mat og helse  

Dette er et lanseringsmøte for rapporten «Hvordan påvirke forbrukere til å velge sunnere». Kom og hør hva politikere, næringslivsledere og forskere mener om de nye mulighetene!

Dato: 30. mars 2017
Sted: Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27 i Oslo
Kontaktperson
Portrettbilde av Ida Synnøve Bårvåg Grini
Kontaktperson
Portrettbilde av Øydis Ueland
Øydis Ueland

Seniorforsker
Tlf.: +47 996 07 621
oydis.ueland@nofima.no

Alle er enige om at det er smart å spise sunt, men hvordan få det til i praksis? Hvordan gjøre det lett å velge sunt ved å designe butikker, kiosker, restauranter og skoler på riktig måte? Hvordan kan myndighetene, næringslivet og forskere samarbeide for å fremme sunnere valg?

Arrangør:

Møtet er et arrangement fra prosjektet ”Kunnskap til handling”, i regi av GreeNudge, Norgesgruppen og Tine. Nofima er samarbeidspartner.

Program:

  • Åpning v/statsråd
  • Hanne Refsholt, konsernsjef i Tine
  • Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen
  • Petter Brubakk, direktør NHO mat og drikke
  • Helsedirektoratet
  • Samira Lekhal (Senter for Sykelig Overvekt) og Knut Ivar Karevold (GreeNudge)
  • Annechen Bahr Bugge (Sifo) og Øydis Ueland (Nofima)
  • Diskusjon med involvering av deltakerne

Vertskap for møtet er Knut Ivar Karevold og Samira Lekhal som leder prosjektet
”Kunnskap til handling”.

Velkommen! Begrenset antall plasser. Påmelding: https://response.questback.com/sykehusetivestfold/qw3oreery4.
Kontakt info@greenudge.no hvis du har spørsmål.

Prosjektet "Kunnskap til handling"
  • Prosjektet oppsummerer vitenskapelig kunnskap om hvordan forbrukerne
    påvirkes i ”valgets øyeblikk”
  • Rapporten viser hvordan folk påvirkes av plassering, merking, porsjonering og
    pris og andre virkemidler i butikker, restauranter og skoler
  • Prosjektet anbefaler hvordan bruke adferdsøkonomiske virkemidler til å
    stimulere forbrukere til å velge litt sunnere hver dag
  • Arbeidet er gjennomført i samarbeid mellom Sifo, Nofima, SSO i HSØ og
    GreeNudge. Prosjektledelse: GreeNudge
  • Finansieringspartnere: Norgesgruppen og Tine, med bidrag også fra NHO mat og
    drikke, Forbrukerrådet, Lerøy, Grete Roede, Sifo, Nofima og GreeNudge
  • Vitenskapelige partnere: Cornell University (New York), Insead (Paris) og HEC
    (Paris)

Relatert innhold