.

Beriket mat – en god kilde for omega-3

En ny studie viser at du får i deg like mye omega-3, uansett om du tar kapsler eller spiser beriket mat. Det neste store spørsmålet er: Hvor mye omega-3 trenger du?

Kontaktperson
Portrettbilde av Bente Kirkhus
Bente Kirkhus

Seniorforsker
Tlf: +47 64970436
bente.kirkhus@nofima.no

–Vi ser at opptaket av omega-3 i blod er like stort, uavhengig av om vi får i oss de langkjedede marine fettsyrene gjennom kapsler, beriket fruktjuice eller beriket fiskepaté, forteller seniorforsker Bente Kirkhus i matforskningsinstituttet Nofima.

Produktsammensetningen var uten betydning for omega-3 opptaket
I studien ble 159 friske kvinner og menn tilfeldig delt inn i fire grupper. Den ene gruppen spiste 34 gram beriket laksepaté, den andre drakk 500 ml beriket fruktjuice og den tredje tok tre kapsler med konsentrert fiskeolje. Alle fikk i en syv-ukersperiode i seg et daglig inntak på 1 gram omega-3, som inkluderer de viktige langkjedede fettsyrene EPA og DHA. Den fjerde gruppen var en kontrollgruppe, og fikk ikke omega-3-tilskudd.

–I studien, som var en intervensjonsstudie, valgte vi en dosering på 1 gram omega-3. Dette tilsvarer én skje tran og ved tidligere studier er det vist at denne mengden reduserer risikoen for hjerteinfarkt hos personer som har hjerte-/karsykdom eller er i risikosonen for å utvikle hjerte-/karsykdom, sier Bente Kirkhus. Etter de syv ukene undersøkte forskerne omega-3-nivået i blodplasma. Det viste seg at nivåene av EPA og DHA hadde økt omtrent like mye i alle gruppene. I forhold til kontrollgruppa økte EPA med gjennomsnittlig 134 prosent og DHA med "bare" 40 prosent til tross for at inntaket av DHA var like stort som inntaket av EPA.

Beriket juice – et godt alternativ for dem som ikke liker fisk
–Både gruppen som testet fruktjuicen og gruppen som testet laksepatéen likte produktene godt, så de kan være gode alternativ til kapsler. Spesielt mennesker som ikke liker fisk eller ikke ønsker å ta kapsler, kan rådes til å drikke en omega-3 beriket fruktjuice, sier Bente Kirkhus.

Forskerne har, i tillegg til å kartlegge omega-3-nivået i blod, også målt nivået av fettstoffer, betennelsesmarkører og markører for oksidativt stress (celleskade). Disse markørene kan gi indikasjoner på risiko for hjerte- og karsykdommer. Det viste seg at for de friske menneskene som deltok i studien hadde ikke inntaket av omega-3 noen effekt på risikomarkørene. Nivåene var de samme som for personene i kontrollgruppen.

–Vi trenger en diskusjon rundt omega-3 behov
Det er gode holdepunkter for at fisk og fiskeolje som er rike på omega-3 reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Helseeffektene av omega-3 er vel kjent, og omfanget og salget av omega-3-produkter øker for hvert år.

Et aktuelt spørsmål er hvor mye omega-3 friske mennesker trenger for å få beskyttelse mot hjerte-/kar sykdom. Dagens anbefalinger strekker seg fra 200 mg til 1 gram per dag, og med tanke på at langkjedede marine fettsyrer er en begrenset ressurs, er det viktig å få klarhet i hvilke doser som trengs til ulike grupper av befolkningen. Det er hevet over enhver tvil at folk med høy risiko for hjerte- og karsykdom har stor nytte av omega-3, men hvor stor dose trenger friske mennesker?

Vi trenger å forske mer på dette for å finne svarene, slik at vi kan utnytte verdens begrensede omega-3-ressurser på best mulig måte, avslutter Kirkhus.

Studien ble finansiert av Mills DA, Aker BioMarine Antarctic AS, Denomega Nutritional Oils og Skånemeierier.

 Mat og helse  

Relatert innhold