.

Fortell produktets unike historie

På markedsaktørenes økodag i begynnelsen av september var drøyt hundre representanter fra den økologiske næring samlet.

Kontaktperson
Portrettbilde av Åshild Longva
Åshild Longva

Senior prosjektleder
Tlf: +47 64970110
ashild.longva@nofima.no

Historiefortelling, bruk av sosiale medier i markedsføringen, ønsket om et fritt og uavhengig opplysningskontor, økte offentlige innkjøp og hjelp i blant annet produktutviklingen var sentrale temaer.

Applaus for nylansering
Dagen startet med minimesse og lansering av Coop Änglamark Ekstra Lett Melk.

- Coop er den første dagligvarekjeden i Norge som lanserer sin egen melk. Det skjer i samarbeid med Rørosmeieriet. Dette er en stor nyhet for vår kunder, butikker og medlemmer. Melken representerer et helt nytt alternativ som vi er oppriktig stolte av, sier adm. direktør i Coop Norge Handel, Svein Fanebust.

Begeistringen var lett å spore både blant utstillerne og innkjøperne som deltok på minimessen på Kulinarisk Akademi. De økologiske produsentene meldte om stor interesse og begeistring.

Daglig leder Berit Norstrøm for de åtte økologiske bøndene fra Innherred i Trøndelag som har gått sammen og startet bedriften Naturkjøtt og nå satser på dagligvaremarkedet, kunne fortelle om positive signaler, og at de mener seg gå en spennende høst i møte.

Sosiale medier som skapt for økologiske aktører
– Vi kan, i motsetning til mange store produsenter av konvensjonelle matvarer, fortelle historier knyttet til hvert enkelt produkt. Dette bidrar til at sosiale medier er en veldig god kanal for profilering for vårt vedkommende, sier sa Jon-Frede Engdahl, daglig leder av Kolonihagen.

Han fortsatte: – Mens vi tidligere kunne bruke 30.000 kroner på en annonse og få 10 nye kunder, så bruker vi dag fem minutter på Internett og registrer 100 nye kunder. Det er som natt og dag, sa Engdahl. – Internett betyr at vi kan skreddersy kampanjer for å nå ut med de økologiske tilbudene våre. Kolonihagen driver både en abonnementsordning av økologisk frukt og grønt, bakeri og restaurant, og har i underkant av 2000 venner på Facebook.

Ønsker det offentlige høyere på banen
Med utfordringen om hva som skal til for å doble det økologiske forbruket i løpet av 18 måneder, diskuterte deltakerne hvilke forbedringer som er nødvendige innen logistikk, markedskanaler og markedsføring.

Høyt på dagsordenen kom mer offentlige innkjøp, et uavhengig opplysningskontor, en egen innkjøpssammenslutning og å gi barn og unge et forhold til økologiske varer gjennom å ta debatten inn i skolen.

Avdelingsdirektør Dag Strømsnes fra Difi kunne da også fortelle at de vil stille strengere krav til at offentlige innkjøpere tar i bruk regelverket som allerede finnes for kjøp av økologiske varer. De har sammen med SLF (Statens Landbruksforvaltning) satt i gang prosjektet Økologisk mat i det offentlige. Prosjektet vil gi praktiske føringer for hvordan det offentlige etterspør økologisk mat, fremme standard konkurransegrunnlag og komme med eksempellister på vellykkede avtaler.

– Det er ikke nok at vi sier til kommunene at de skal handle økologisk; vi må lage konkrete kriterier for hvordan de skal forholde seg. Det offentlige skal gå foran. Så enkelt er det, påpeker Strømsnes.

Hjelp med produktutviklingen
Flere økologiske aktører har fått hjelp av Nofima Mat, og Camilla Røsjø, adm. direktør for forskningsinstituttet presenterte konkrete eksempler fra Vågen Gård og Holli Mølle, der kunnskap fra forskningsarbeidet har blitt brukt til å utvikle gode, lønnsomme økologiske produkter.

Nofima Mat arrangerer for øvrig Økologifagdagen den 12. oktober. Dit kommer blant annet Andreas Viestad med oppfordringen om å satse mer på økologisk og velsmakende mat til barn og unge. Statssekretær Heidi Sørensen presenterer regjeringens ambisjoner og mål innen økologi.

Relatert innhold