.

Sunn hurtigmat for ungdom

Ungdom spiser stadig oftere utenfor hjemmet. Og gjerne noe de kan få kjapt og billig, og ta med seg i farta. Men det kryr ikke av sunne alternativer i fastfood-markedet. På tide å gjøre noe, mener nordiske forskere.

Kontaktperson
Portrettbilde av Øydis Ueland
Øydis Ueland

Forskningssjef, Sensorikk, forbruker og innovasjon
Tlf: +47 64970494
oydis.ueland@nofima.no

Til tross for at mange unge sier at de ønsker å spise sunnere, er det ikke like lett å finne sunne alternativer i hurtigmat-markedet. I det nystartede prosjektet Nordic YoungHealth skal ungdommers ønsker om å spise sunnere imøtekommes. Matbedrifter og forskere går sammen om å finne sunnere hurtigmat-alternativer for ungdom. Prosjektet skal ende opp med å finne frem til nye produkter eller konsepter.

Vil spise sunt
– En av de viktigste oppgavene vi står overfor er å høre med ungdommen selv hva de definerer som sunt, og hva de ønsker å få tak i av sunne alternativer i fastfood-sektoren, sier Øydis Ueland ved Nofima Mat. Hun deltar i prosjektgruppa, og vil blant annet være med på å utvikle forbrukerundersøkelsene i prosjektet. Svarene fra ungdommene vil være viktig grunnlag for å utvikle nye og mer helseriktige konsepter og produkter rettet mot ungdom.

- Ungdom sier at de er opptatte av hva de spiser, og at de ønsker å velge sunne alternativer, om prisen ikke er for høy, sier prosjektleder Kjersti Lillebø i SIFO. Myndigheter, nordiske bedrifter og forskningsinstitusjoner ønsker å bidra til å bekjempe overvekt ved å tilby mer helseriktige mat til ungdom. Det er viktig å gjøre tiltakene i fastfood-sektoren, ettersom mange unge spiser måltider utenfor hjemmet. Målgruppen er ungdom i alderen 15-29 år.

Observerer og spør de unge
Aller først starter prosjektet opp med å se på hva som befinner seg av tilbud i fastfood-markedet i dag. Nye og mer helseriktige konsepter som allerede har kommet på markedet vil bli identifisert og undersøkt. Det er også aktuelt å samarbeide med huritgmatindustriaktører og helsemyndigheter i denne fasen. Det skal utvikles spørreundersøkelser og observasjonsstudier i felten.

Prosjektet Nordic YoungHealth startet i april. Det skal gå over to år, er ledet av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og delfinansiert av Nordisk innovasjonssenter (NICe).

 Mat og helse    Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold